Februari 2019 - Reisverslag uit Atıraw, Kazachstan van Peter en Yvonne - WaarBenJij.nu Februari 2019 - Reisverslag uit Atıraw, Kazachstan van Peter en Yvonne - WaarBenJij.nu

Februari 2019

Blijf op de hoogte en volg Peter en Yvonne

16 Februari 2019 | Kazachstan, Atıraw

Yvonne loopt wat af in de buurt en is ook niet te beroerd om op goed geluk ergens binnen te stappen. Dus toen ze neusspray nodig had, herinnerde ze zich dat ze 2 straten verderop een groen kruis had gezien en stapte erbinnen in de verwachting er een balie aan te treffen, maar niets was minder waar. Ze werd er direct opgevangen door een bewaker, die natuurlijk geen woord Engels sprak, maar na wat gebarentaal begreep waar ze voor kwam. Ze werd naar boven begeleid, waar bleek dat ze in een soort wijkpoli was beland en waar ze werd aangestaard alsof ze van een andere planeet kwam. Mogelijk was ze de eerste mens van buiten Atyrau die daar ooit was binnengelopen en het was dan ook geen wonder dat ze een week bij een volgend bezoek direct werd herkend. Zonder iets te vragen kreeg ze een flesje neusspray in haar handen werd gedrukt, want daar kwam ze ten slotte vorige keer ook voor. Gelukkig hadden ze ook oordruppels, want daar kwam ze voor.

Af en toe zijn er al dagen waarop je merkt dat de lente in aantocht is. De zon schijnt dan uitbundig en de temperatuur loopt dan op tot soms boven het vriespunt. Op sommige van die dagen rook Yvonne in een straatje in de buurt steeds iets wat minder aantrekkelijk was dan het naderend voorjaar en wat haar niet deed uitkijken naar de nog warmere zomer. Er blijken hier nog buitentoiletten te zijn die, net als bij ons vroeger, zo ver mogelijk achterin de tuin zijn geplaatst om er zelf zo min mogelijk last van te hebben, maar wat hier betekent dat ze vlak langs de weg staan.

We zijn er nog niet achter wat er de reden voor is, maar het lijkt dat mensen zich hier zo min mogelijk met anderen bemoeien. Dat zou op zich een positieve kwaliteit kunnen zijn, ware het niet dat je beter opzij kunt stappen als je iemand tegenkomt, zeker als je wilt voorkomen dat men dwars door je heen loopt. We zijn er inmiddels door schade en schande ook aan gewend geraakt dat deuren vlak voor je neus weer dichtvallen en men is echt oprecht verbaasd als je zelf even voor iemand de deur openhoudt.

Afgelopen week is onze luchtvracht afgeleverd en dat was voor Yvonne het sein om het wereldrecord ‘uitpakken’ te verbeteren. Even later werd het originele inklaringsbewijs met stempel nageleverd en de chauffeur bleek bereid om een half uurtje later terug te komen om al alvast wat lege dozen mee te nemen. Hij was echter met stomheid geslagen dat minder dan 3 uur na aflevering alleen de opgevouwen dozen er nog op wezen dat onze vracht was afgeleverd, want alles was inmiddels uitgepakt en had zijn plek in een van de kasten al gevonden.

Afgelopen week werd Yvonne verrast door 2 mannen, die zoals kon worden verwacht, geen woord Engels spraken. Ze bleken de Sprinklerinstallatie te komen controleren en die werd gelukkig na een visuele inspectie van minder dan 2 minuten in orde bevonden. We konden dus met een gerust hart gaan slapen. Zeker toen een dag later weer 2 mannen voor de deur stonden, die Yvonne duidelijk wisten te maken dat ze de stofzuiger kwamen controleren. Het snoer werd helemaal afgerold, de stofzuiger aangezet en met de hand werd de zuigkracht vastgesteld. Vervolgens werd er een groen stickertje opgeplakt, dus we gaan er maar van uit dat alles naar behoren werkte, hoewel we nog geen klachten van onze vaste interieurverzorgster hadden gehoord. Ondertussen zijn de brandblussers al 2x gecontroleerd en de brandtrap en buitendeur ook al een keer, dus een gevoel van veiligheid valt moeilijk te onderdrukken.

Kazachstan heeft een extreem landklimaat met koude winters en hete zomers, dat was ons vaak genoeg verteld en stond ook in alle boeken die we over het land hadden gelezen. Daarnaast is de lucht gortdroog en dat merk je dagelijks aan je huid. Je moet die echt heel goed verzorgen en ook constant drinken om niet uit te drogen. We hebben inmiddels luchtbevochtigers besteld, want zelfs onze oude houten broodplank is al gescheurd. Vanwege onze artrose hadden we naar het droge klimaat uitgekeken en het scheelt inderdaad enorm, maar we niet hadden verwacht dat het zo extreem zou zijn.

Ikea is hier ook vertegenwoordigd, maar het duurde even voor we de winkel na de nodige aanwijzingen hadden gevonden. Met een beetje fantasie is de naam naast de voordeur te ontcijferen, maar we waren er toch nog bijna voorbijgelopen. De winkel is kleiner dan de meeste keukens en dat heeft gevolgen voor het aanbod en de voorraad. Maar je kunt er alles bestellen en de eigenaar rijdt elke 2 weken naar Moskou om bestellingen op te halen en komt die tegen een kleine vergoeding bij je thuis brengen. Het enige dat je hoeft te doen, is met een print van je geselecteerde artikel van de Russische Ikea-website naar de winkel te gaan en met een beetje geluk kun je al na een paar weken aan de slag met de bijgeleverde inbussleutel.

Overal ter wereld kun je met een beetje geluk naar BVN kijken om aan je dagelijkse portie Nederlandstalige televisie te komen, maar dankzij een goedwerkende VPN-verbinding kunnen we ook gewoon live naar de Nederlandse zenders kijken. En met het juiste Ziggo-pakket heb ik ook de beschikking over de nodige sportkanalen en kon ik live genieten van een geweldige Feyenoord-Ajax en een week daarna helaas ook van een droevige vertoning tegen Excelsior. Hopelijk gaat Max verstappen me meer laten genieten komend seizoen.

Met de aflevering van onze vracht ontstond ook de behoefte aan meer oppervlakte in de keuken om het koffiezetapparaat, de broodbakmachine en de magnetron een plek te kunnen geven. Na veel zoeken hebben we voor een heel zacht prijsje in een lokale vestiging van Jysk een bijzettafeltje gevonden, passend bij de rest van het interieur van Leon Boulanger. We konden het zo meenemen, want de verpakking was er niet meer en het bespaarde mij de moeite om het thuis weer in elkaar te moeten zetten. Showmodel korting kon de verkoopster me niet geven, maar kennelijk was onze economische impuls toch nog van een zodanige aard, dat ik een pen en blocnote van de zaak cadeau kreeg en de eigenaar persoonlijk het tafeltje naar buiten bracht en bij ons in de kou bleef wachten tot ons vervoer arriveerde.

We hebben rond het huis een wandeling langs de Oeral gevonden en die 4,5 km zijn ideaal om buiten er even wat frustratie uit te lopen en van je af te praten. En we zijn niet de enigen die het rondje waarderen, want we komen er genoeg mensen tegen.

Yvonne is niet gelukkig met de kleur van de muren in het appartement en heeft de beheerder zover gekregen dat die gewoon wit worden geverfd. Ze heeft zelfs heel slim geregeld dat ze maandag gaan beginnen, terwijl zij zelf in Nederland is. Hoewel, het kan niet helemaal op haar conto worden geschreven, want de opdracht kon er pas uit nadat ik, als ‘heer des huizes’, per email had bevestigd dat ik het er mee eens was.

• 25 April 2019 - 11:24

Moniek:

Bijzonder wat jullie allemaal meemaken. Het verbaast me toch dat er zo weinig engels wordt gesproken. Tot de volgende reactie maar weer. Have fun ! Cheers.